Kandatech’s Blog
Just another WordPress.com weblog

Aug

Semalam, 25 orang menjadi tebusan di dalam bas. Bas itu membawa penumpang dari Hong Kong ke Filipin. Mereka menjadi tebusan oleh seorang pegawai polis. Pegawai itu menjadi jahat kerana dia dipecat dari polis. Dia membunuh 8 orang di dalam bas itu kerana dia berasa tekanan dari pegawai SWAt di luar bas itu. Pegawai SWAT pun cuba untuk masuk bas itu, tetapi pembunuh di dalam bas itu membunuh lebihorang kerana dia berasa tekanan. Akhirnya, pembunuh itu ditembak oleh pegawai SWAt.

Pada pendapat saya, pegawai SWAT di Filipin sepatut menjadi lebih berlatih di dalam situasi semacam ini supaya lebih orang akan diselamatkan. Oleh kerana insiden ini, ramai orang menjadi marah dengan presiden Filipin. Pegawai SWAT tidak sepatut membuat perkara yang berani kerana pembunuh akan berasa tekanan dan dia akan membunuh lebih orang.

Jul

Pada cuti Jun tahun ini, saya pergi ke Desaru dengan keluarga saya. Kita di sana selama 3 hari, dua malam dan kita tinggal dalam resort di sana. Kita pergi pada minggu kedua bulan Jun. Ia ambil selama dua jam dari Singapura ke Desaru. Kita pergi ke sana kerana Desaru dekat dengan Singapura dan pulau di Desaru sangat bersih dan bagus. Saya terlupa nama resortnya kerana ada banyak resort di Desaru dan saya keliru mana resort yang saya berada.

Apabila saya di situ, benda yang pertama saya lihat adalah pantai Desaru yang istimewa dan cantik itu. Oleh kerana bilik saya sedang dikemaskan, keluarga saya pergi ke pantai dan tenangkan fikiran kita daripada hidupan kita yang tetekan di hadapan laut untuk satu jam yang kita perlu tunggu untuk bilik kita itu. Apabila bilik kita sudah siap, kita masuk bilik kita dan tidur kerana kita penat. Kita tidak buat apa-apa pada hari itu kerana kita penat.

Pada hari kedua, kita pergi berenang di laut. Air laut di Desaru tidak sejuk dan kita terhibur masa kita dalam air laut di situ. Kita pun naik ”banana boat”. Selepas beberapa minit atas ”banana boat” itu, enjin motorbot yang tarik “banana boat” kita rosak! Kita terpaksa untuk berenang ke pantai. Kita bernasib baik kerana kita pakai “life-vest”dan kita terpaksa berenang agak-agak 100m ke pantai. Selepas itu, kita pergi bersnorkel di pulau lain. Kita pinjam peralatan snorkel dari kaunter di resort kita. Selepas beberapa minit saya snorkel, saya terjatuh peralatan snorkel saya! Ia pun tenggelam ke dalam laut. Apabila kita balik ke resort kita, kita terpaksa membayar untuk peralatan snorkel saya. Ibu saya pun marah saya kerana saya cuai.

Pada keesokan hari, kita pun balik ke Singapura. Saya berasa seronok di Desaru. Saya tidak boleh melupakan masa saya di sana.

Apr

Elizabeth Choy ialah dilahir di Kudat, Sabah pada 29 November 1910, dan dia meninggal pada 14 September 2006 di Singapura. Dia datang ke Singapura untuk berteruskan pelajarannya. Dia menjadi seorang wira Singapura kerana dia menolong orang di hospital. Dia pun ditangkap oleh orang Jepun untuk masa yang lama tetapi dia tidak memutus asa dan dia ialah sahaja seorang wanita tempatan untuk ditangkap dari orang Jepun untuk masa yang terlalu lama.

Mar

Permainan congkak ialah permainan tradisional yang  popular  dan menarik.Ia perlukan beberapa goli dan ia dibuat dari kayu dan ada empat-belas lubang untuk letak goli.Ia masih popular sekarang tetapi ia boleh dibaiki supaya orang Melayu tidak akan lupa permainan silam ini. Saya akan sarankan beberapa cara supaya permainan yang traditional ini tidak akan dilupakan.

Mungkin ia boleh dimain secara permaian virtual kerana orang muda sekarang suka bermain permainan seperti  komputer, Xbox dan PSP. Jika congkak boleh dimain secara permainan virtual, ia boleh dimain dimana-mana dan ia lebih senanag untuk dibawa ke mana-mana.

Mar

”The Great Wall of China” ialah binaan ajaib yang saya pilih. Ia di China dan ia kira-kira 8851 kilometer. Ia dibina lebih dari 2000 tahun yang lalu dan keistimewaannya ialah yang ia dibuat oleh manusia dan mereka tidak ada teknologi yang canggih. Ia pun agak besar dan ia boleh dinampak di angkasa. Ia dibina untuk mempertahankan orang China daripada provinsi yang lain. Saya hendak naik ”the Great Wall of China” kerana saya boleh melihat pemandangan yang cantik di atas situ.

Feb

Silat ialah satu kesenian melayu. Ia mempelukan orang yang membuat silat itu untuk menjadi disiplin kerana ia memperlukan banyak fokus. Silat boleh mengajar kita untuk mempertahankan diri. Silat ada banyak tahab dan tahab yang paling tinggi ialah tali pinggang hitam.

Oct

Pada waktu cuti sekolah, saya akan pergi ke Kuala Lumpur yang di Malaysia untuk bercuti untuk tiga hari dengan sedara saya. Selpas itu sedara saya akan datang ke rumah saya dan tidur di rumah saya untuk satu malam.Saya pun akan pergi ke chele dengan class saya dan kita ada akan ada ‘class party’.

Jun

1)Saya berasa yang misteri itu menyeramkan kerana kapal terbang dan kapal hilang.Tetapi, saya pun berasa cemas untuk mengetahui jawapan misteri itu.

2)Keanehan-keanehan itu ialah yang benda-benda di sana menghilang dan tidak ada orang yang tahu mengapa benda-benda itu menghilang.

3)Mungkin orang tipu kita yang ada Segi Tiga Bermuda.Mungkin juga kerana ombak di situ kuat dan ada cuaca yang buruk dan kapal dan kapal terbang itu hilang dan tenggelam ke dalam laut itu.

Jan

Selamat datang ke sesawang saya.Nama saya Muhd.Kamal dan say belajar di Sekolah Menengah New Town.Saya hendak menjadi seorang guru apabila saya menjadi seorang dewasa.Saya ada lima orang di dalam keluarga saya:ibu bapa saya, adik saya,kakak saya dan saya.Saya juga ada dua kucing di dalam rumah saya.